Kläder hänger på galgar.

Svenska klädmärket Gant

Klädmärket Gant syns ofta på såväl stora som små i Sverige och det är inte så konstigt. Märket är populärt och säljs hos ett flertal återförsäljare i Sverige såväl som världen och dessutom är det nog extra populärt eftersom dess högkvarter faktiskt finns i Stockholm. Märket grundades i USA från början men har sålts flera gånger. År 1999 köptes det för den svindlade summan 71 miljoner dollar av Pyramid Sportswear of Sweden, som redan innan hade fått rättigheter att designa kläder för märket. Mest kända är nog märkets skjortor för både damer och herrar och dessa säljs än idag.

Kläder hänger på galgar.

Utbudet på Gants kläder är mycket stort idag och de allra flesta kan hitta de som passar dem hos Gant. För kvinnor finns det förutom den klassiska skjortan även klänningar, jeans, chinos och stickade plagg. Och vill man som förälder matcha med sitt barn är det lätt att hitta en snygg Gant tröja för barn eftersom även sortimentet för de mindre är stort. För män går det också att hitta snygga kavajer, kalsonger och byxor av olika slag. Dessutom finns det kollektioner med badkläder inför de varmare sommarmånaderna innan det är dags att dra på sig de långärmade Gant-tröjorna under vinterhalvåret. Gant-kläderna finns som sagt på många olika platser och framför allt är det lätt att hitta dem på nätet. Då kan man ju dessutom beställa hem i lugn och ro för att prova.

Alla märken måste följa med i den moderna utvecklingen och det har även Gant gjort. De senaste åren har de utvecklat en ny typ av skjorta: Tech Prep. Till utseendet är den sig lik den klassiska Gant-stilen, men skjortan är anpassad efter en mer aktiv livsstil. Det märks bland annat på fibrerna i tyget som är särskilt bra på att transportera luft för att hålla en sval och skön även om man rör på sig. Det är perfekt för businesskvinnan eller mannen som vill kunna lita på att skjortan inte blir svettig eller obekväm under arbetsdagen.

Barn med skjorta.

Gants huvudkontor ligger mitt i Stockholm i en stor byggnad fördelad på tre våningar och företaget växer och utvecklas i takt med att modebranschen utvecklas. Nu ryktas det att de vill ta fler marknadsandelar i Sverige, vilket såklart tyder på att de verkar gå åt rätt håll. Konkurrenterna finns visserligen kvar men det återstår att se vem som lyckas hålla sig kvar och möta kundernas krav bäst.