Folk som storsatsat på streetwear

Streetwear är något av det mest lukrativa att satsa på inom mode. Pret a porter de luxe och haute couture kommer visserligen alltid att säljas men bara till de rika och berömda. Om du emellertid vill nå ut till en enorm målgrupp som innefattar alltifrån fattiga hipsters och surfare till filmstjärnor som vill klä sig ledigt på fritiden, ska du starta ett streetwear märke eller öppna en butik som säljer gatumode. Flera snillen har tänkt samma tanke och ett par av dem ska vi presentera här.

Andreas Koschnike och Caliroots

Den före detta svenske snickaren Andreas Koschnike som under en period var arbetslös nästan utan vare sig mat för dagen eller motivation i livet, kunde trots allt tacka sin lyckliga stjärna att han hade någon slags entreprenör-gen. Det var under en skidresa som hans snickarkarriär gick åt skogen eftersom han skadade sig svårt i ena axeln. Sjukförsäkringen gick ut och kvar stod han och väntade på nästa steg. Han hade dock alltid gillat streetwear. Under en resa till Tyskland var han och hans vänner ute och shoppade i de många skatebutikerna och i en av dessa blev han så imponerad att han fick ett nummer som ledde honom till en sportmässa. Det ledde vidare till att starta egetbidrag och öppnandet av Caliroots som numera säljer streetwear till hela världen, för hela slanten. Ibland måste man vara på botten för att ta sig upp igen!

Öppna eget streetwear brand

Ligger du i startgroparna för att öppna din egen butik eller satsa på ett eget streetwear märke? Då kan du behöva pengar i tidigt skede för att sedan sälja som smör i solsken. Ett företagslån är tacksamt så att du får fart på affärerna. Kontakta https://www.capcito.com/sv så får du hjälp med den biten. Det lär inte dröja länge förrän kunderna växer i antal.

12-Grand från Umeå

Det här är ett streetwear märke som vill bli störst – bokstavligt talat. De har nämligen lagt all krut på att sälja streetwear i plussize. Det är framför allt tröjor och t-shirts de säljer, mycket inspirerat från hiphopen. Grundaren bakom företaget som är sprillans nytt heter Peter Lundgren. Han har sedan tidigare dock drivit andra märken men upptäckte att allt fler kunder efterfrågade större storlekar. Det var så 12-Grand föddes även om han har kvar flera av sina andra varumärken.

Det som är intressant är att 12-Grand är ett annorlunda koncept – det är nämligen en prenumerationstjänst. Om du prenumererar får du olika tröjor hemskickade i brevlådan. Samtidigt är tröjorna av hög kvalitet i fin bomull och en hel del detaljer. Grundaren anser att det just är prenumerationen som är nischen och att stora storlekar med fint material blir mer och mer eftertraktade.